psychOLOGISCHE
begeleiding
Voor kinderen, jongeren en hun context
VOOR WIE?
Kinderen, jongeren en jongvolwassenen tussen 9 en 23 jaar (en hun ouders) kunnen bij mij terecht voor psychologische en psychotherapeutische begeleiding.
Psychologische en psychotherapeutische hulp kan gezocht worden naar aanleiding van uiteenlopende klachten of vragen, zoals:
Angsten, dwang en fobieën
Gedragsmoeilijkheden: agressie, druk gedrag, woedebuien en anti-sociaal gedrag
Emotieregulatie
Piekeren
Rouw en verlies
Stress
Sociale vaardigheden en moeilijkheden, assertiviteit en omgaan met pestgedrag
Schooluitval -en weigering
Zelfbeeld
…
WAT EN HOE?
-
Aanmelden kan na doorverwijzing (school, huisarts, psychiater, ...), alsook op eigen initiatief.
Voor een aanmelding kan je gebruik maken van het aanmeldingsformulier.
-
In dit eerste kennismakingsgesprek neem ik de tijd om jullie te ontvangen en aandachtig te luisteren naar jullie verhaal en zorgen. Er wordt zowel stilgestaan bij krachten als klachten. Ook de verwachtingen en (hulp)vragen worden in kaart gebracht. Het is helemaal oké om zenuwachtig te zijn voor dit gesprek. Voorbereiding is niet nodig.
Daarnaast geef ik meer informatie over mijn werkwijze, maken we enkele praktische afspraken rond het verdere verloop van de begeleiding, alsook het betalen en het annuleren van een afspraak. Door het vastleggen van een (vervolg)afspraak en het ondertekenen van het intakeformulier ga je akkoord met deze voorwaarden.
Samen bekijken we of mijn aanbod tegemoetkomt aan jullie noden en verwachtingen. Na het intakegesprek kunnen zowel jij als ik beslissen of we samen verder gaan. Als ik inschat dat mijn kennis of expertise niet toereikend is, zal ik dit open en eerlijk delen en je proberen door te verwijzen.
-
Na het intakegesprek wordt er tijd genomen om het kind of de jongere en de ouders (en/of zorgfiguren) verder te leren kennen. Afhankelijk van de leeftijd en de ontwikkeling van het kind of de jongere wordt bepaald wie er wanneer aanwezig is tijdens deze verkennende sessies.
De doelstelling van deze verkennende gesprekken is om een volledig en helder beeld te krijgen van de beleving van het kind of de jongere, alsook de ervaringen en zorgen van de ouders. Dit gebeurt aan de hand van gesprekken, vragenlijsten en belevingsgerichte onderzoeken. Indien de ouders en de cliënt toestemming geven, wordt er tijdens deze fase ook contact gezocht met derden die kunnen helpen bij de verkenning van het probleem (bv. doorverwijzer, clb, school, vorige of andere hulpverlening) . De therapeut creëert in deze verkenningsfase ook een veilige ruimte én een relatie waarbinnen gewerkt kan worden.
Aan het einde van de verkenningsfase wordt er een afspraak gemaakt met de ouders en/of het kind of de jongere waarin de indrukken van de psycholoog worden meegegeven en het verdere behandelplan wordt opgesteld.
-
Afhankelijk van de noden van het kind of de jongere, kan geopteerd worden voor individuele gesprekstherapie, gezinstherapie, ACT of speltherapie. Dit laatste is een therapievorm waarbij aan de hand van spel of creatief materiaal gewerkt wordt aan de beleving en emotieregulatie van het kind.
Een goede samenwerking met ouders is essentieel voor het succes van de begeleiding. Daarom betrek ik ouders zoveel mogelijk bij het proces. We hebben regelmatig contact om de vorderingen te bespreken. Dit kan zowel door aparte oudergesprekken als gesprekken samen met het kind of de jongere.
Met regelmatige tussenperiodes wordt de begeleiding samen geëvalueerd. Het evalueren, geleidelijk afbouwen en stopzetten van de therapie gebeurt steeds in overleg.